Przedszkolny świat przedsiębiorczych dzieci

Innowacja autorstwa p. Pauliny Worotnickiej.

Niniejsza innowacja ma na celu szerzenie idei przedsiębiorczości oraz rozwijanie preorientacji zawodowej u dzieci. Ma ona zachęcić i motywować dzieci do poznania siebie, swoich mocnych stron, rozwijania twórczego i kreatywnego myślenia, poznania zawodów oraz rozwijania wiedzy i umiejętności związanych z przedsiębiorczością.

Zajęcia będą realizowane raz w miesiącu przez kolejne dwa, trzy dni. Będą miały formę zajęć głównych lub popołudniowych zgodnie z inwencją nauczyciela, pomysłami dzieci i możliwościami organizacyjnymi placówki. Przekazywane wiadomości i ciekawostki będą wplecione w różnorodne zabawy i zajęcia łącząc wszystkie dziedziny wychowania przedszkolnego.

Nowatorski charakter innowacji polegać będzie między innymi na prowadzeniu przez dziecko, grupę dzieci, a także rodziców i dzieci „odwróconej lekcji” (ang. Flipped Classroom). Elementy tej nowoczesnej metody aktywizującej wprowadzone w przedszkolu mogą przyczynić się do rozwoju umiejętności samodzielnego zdobywania wiedzy, do chęci działania w domu wspólnie z rodzicami i dzielenia się nowymi wiadomościami na forum grupy. Nauczyciel po zaplanowaniu zajęć i przygotowaniu materiałów według zasady KWIK (konkretne, wciągające, intrygujące, krótkie) przekaże dzieciom zadania oraz wskaże możliwe źródła poszukiwania informacji , a zadaniem dzieci będzie zdobyć wiedzę i przekazać ją w formie odwróconej lekcji na forum grupy.

Cele innowacji „Przedszkolny świat przedsiębiorczych dzieci” zostały wyprowadzone z koncepcji systemu dydaktycznego (filozofii, indywidualnych potrzeb dzieci aktualnych i przyszłościowych). Wynikają z zadań przedszkola zawartych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego.

Cele ogólne:

  • wielostronny rozwój dziecka
  • zwiększanie samoświadomości dziecka, jego słabych i mocnych stron
  • kształtowanie postaw twórczych
  • rozwijanie umiejętności komunikowania swoich potrzeb z poszanowaniem i rozumieniem innych w duchu porozumienia bez przemocy
  • rozwijanie preorientacji zawodowej wśród dzieci w wieku przedszkolnym
  • promowanie idei przedsiębiorczości wśród dzieci w wieku przedszkolnym
  • zdobywanie wiedzy z zakresu edukacji ekonomicznej
  • kształtowanie nawyku racjonalnego gospodarowania pieniędzmi.

Cele szczegółowe:

Dziecko:

  • staje się samodzielne;
  • staje się współodpowiedzialne;
  • rozwiązuje problemy;
  • współdziała i współpracuje z innymi, przy jednoczesnym zachowaniu swojej odrębności;
  • rozwija swoją fantazję, kreatywność;
  • jest twórcze;
  • ma możliwość wyboru i umiejętnie z niej korzysta;
  • próbuje planować swoje działania;
  • zna i umie wymienić zawody swoich rodziców, ma pojęcie na temat pracy ludzi z bliskiego otoczenia (sekretarka, dozorca, woźna, intendentka, dyrektor przedszkola, nauczyciel);
  • wie, co to jest skarbonka, konto bankowe, cena, bankomat, kasa fiskalna;
  • zna zalety oszczędzania;
  • zna pojęcie reklamy i promocji, próbuje zrozumieć mechanizmy ich działania na człowieka.

Treści innowacji/ tematyka zajęć

Realizacja innowacji opiera się na blokach tematycznych:

  1. Preorientacja zawodowa.

a) Kto pracuje w naszym przedszkolu?

- poznanie zawodu dyrektora, intendenta, sekretarki, kucharki, woźnej, dozorcy.

b) Czym zajmuje się moja mama/mój tata?

- prezentacja zawodu rodzica w wybranej formie (praca plastyczna, zdjęcie, prezentacja ustna, prezentacja ustna z rodzicem itp.)

c) Kim chcę zostać, jak dorosnę?

- wystawa prac plastyczno-technicznych wykonanych przez dzieci

- prezentacja wymarzonego zawodu na forum grupy w formie wiersza, scenki, przygotowanie i prezentacja atrybutów związanych z zawodem.

  1. Rozwijanie przedsiębiorczości u dzieci.
  1. Poznanie historii pieniądza – wycieczka do Centrum Pieniądza w Warszawie.
  2. Dlaczego nie można płacić wydrukowanymi pieniędzmi? – rodzaje zabezpieczeń, fałszowanie.
  3. Budka z pieniędzmi, czyli bankomat – poznanie zastosowania urządzenia oraz karty płatniczej i nowoczesnych form płatności
  4. Skąd mamy pieniądze i gdzie można je przechowywać? – poznanie instytucji bankowej.
  5. Jestem rozważnym konsumentem - reklama i promocja, po co są i jak nie dać się zwieść?

Efekty z realizacji zadań innowacji, które uzyska zarówno dziecko, rodzić jak i nauczyciel są ogólnie pożądane w procesie wzajemnych działań i zainteresowań oraz mają miejsce w grupie społecznej, w której dziecko funkcjonuje.

Treści  zawarte w innowacji związane są z realizacją takich działań, aby wyposażyć dzieci w wieku przedszkolnym w wyżej wymienione składowe pojęcia przedsiębiorczość oraz w celu rozwijania preorientacji zawodowej u przedszkolaków.

Innowacja w roku szkolonym 2023/2024 realizowana jest w grupie VI.